Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Followers

::Ujian Pertama di Madinah Al-Munawwarah::

Sunday 20 June 2010

di hadapan masjid nabawi...








Alamdulillah hari ini saya mempunyai sedikit kesempatan untuk mengemaskini sepiperantau. Walaupun saya kira sudah terlalu lama saya tidak meringankan tangan meng'update' blog ini. Bukan kerana malas tetapi kesempitan masa yang sangat mencemburui.

Saya kira wajarlah saya meminta maaf dengan pelawat-pelawat blog yang kerdil ini dengan kelambatan menulis blog ini.

Saya benar-benar ralat dengan ini.


Namun dua minggu yang berlalu sebenarnya benar-benar telah memberi seribu makna dan erti dalam mencari erti hkikat seorang hamba. Terlalu banyak peristiwa yang berlaku yang boleh dikongsikan kali ini yang barangkali tidak mampu ditulis dalam satu post sahaja.

Sya kira semuanya bermula apabila Allah telah memilih saya menjadi tetamuNYA dalam menunaikan umrah pada tahun ini.

Alhamdulillah.... Semuanya berjalan lancar bemula dengan pemergian saya pada 10Jun yang lepas sehinggalah semalam 19 Jun saya selamat sampai ke mu'tah.

Syukur saya kepada Allah S.W.T kerana telah mengaturkan kehidupan dan perjalanannya dengan begitu cantik.

Perjalanan saya sekitar sembilan hari ke Makah dan Madinah benar-benar penuh dengan pengajaran.

agar menjadi penyuluh kepada perjalanan kehidupan seterusnya.



******








Dalam mengharungi kehidupan, sememangnya manusia akan bertemu dengan cabaran dan dugaan .Halangan demi halangan akn wujud untuk menguji insan.

Maka senjata bagi cabaran-cabaran ini cumalah kesabaran.

Perjalanan saya untuk menunaikan umrah kali ini juga dihiasi dengan cabaran-cabaran yang memerlukan kesabaran yang tinggi. Perjalanan pergi dengan menaiki bas selama hampir 24 jam sudah cukup menguji kesabaran. Ini masih lagi tidak termasuk penungguan di 'border' yang agak lama. Namun suara-suara sahabat yang tidak putus memberi nasihat menguatkan semangat untuk membuat ibadah umrah kali ini. Kata mereka, ini baru umrah, kalau haji barangkali semalaman menungggu baru dilepaskan.

Setelah sementara waktu, kami dilepaskan. Maka perjalanan ke destinasi pertama iaitu ke Madinah Al-Munawwarah diteruskan. Pemandangan di sekeliling cumalah bukit-bukit gersang dan lembah sahara' yang kering. tatkala itu terfikir bagaimana Rasululla suatu masa dahulu pernah berhijrah ke Mekah. Hijrah baginda dahulu bukan semudah sekarang yang hanya perlu dipejamkan mata sambil ditiup angin 'aircond' sepoi-sepoi. Tetapi terpaksa merentasi padang pasir yang membakar kulit... YA Allah... betapa tidak bersyukurnya saya...

Dengan izinNYA akhirnya kami berjaya menjejakkan kaki di Madinah lebih awal daripada waktu yang dijangka. Barangkali Allah hendak memberi peluang kepada kami untuk merasai sembahyang jumaat di Masjid Nabawi yang dijanjikan pahala berganda-ganda disini.

Selepas check in di dalam hotel, saya segera bergegas untuk ke Masjid Nabawi seawal 10 pagi. Sangkaan saya barangkali masih tidak ramai orang di masjid dan mungkin saya berpeluang sembahyang di Raudhah yang dijanjikan tempat yang dimakbulkan doa oleh nabi. Namun sangkaan itu meleset sama sekali kerana pada masa itu kawasan dalam masjid hampir penuh, apatah lagi kawasan raudhah yang saya kira sudah padat. Terasa kerugian di hati tatkala itu.


Hari pertama di Madinah benar-benar menguji kesabaran. Setelah selesai solat jumaat, saya bersama-sama kawan saya keluar untuk mencari sedikit alas perut. Semestinya mesin ATM yang kami cari untuk mengeluarkan duit Saudi. Tiba giliran saya, duit tidak dapat dikeluarkan dari bank. saya mula panik. Duit Dinar Jordan yang berada di tangan pun sangat sedikit. Berkali-kali saya mencuba untuk mengeluarkan duit, namun semuanya gagal. Saya berikhtiar untuk mengeluarkan duit daripda bank-bank lain. Hampir 5 buah bank yang berlainan telah dicuba, tetapi semunya tidak berjaya.

"Bagaimana nak makan?"

"Duit nak beli jubah nak ambil mana?"

"Nak beli kain ihram pun tak cukup?"


Semuanya bermain di fikiran masa itu. Saya bertanya kawan-kawan untuk meminjam duit mereka, namun selepas dikira-kira mereka juga bwa duit cukup-cukup untuk diri sendiri. Ya Allah.. paniknya pada masa itu hanya tuhan yang tahu. Saya cuba menenangkan diri. Cuba mengambil wudu' dan bersolat di masjid nabawi. Berdoa ke hadirat Ilahi untuk mencari jalan keluar. Perut yang lapar keletihan pada masa itu kerana berlari-lari mencari bank tadi bernyanyi kelaparan.

Tatkala keluar daripada masjid saya terserempak dengan seorang rakan seperjuangan yang bersama mencari bank tadi. katanya Alhamdulillah dia dapat keluar duit di bank. Pada masa itu Allah seperti meberi ilham untuk mengadu kepada keluarga. Mungkin ada jalan. Akhirnya Umi memberi cadangan supaya menggunakan bank kawan tadi untuk dimasukkan duit dari Malaysia. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan sngat-sangat bersyukur ke hadirat ilahi kerana telah memberi jalan keluar daripada ujian hari pertama ini...



Alhamdulillah pada malamnya Allah memberi peluang untuk bersolat di Raudhah.. Alhamdulillah...terasa ketenangan yang teramat...



Segala pujian hanyalah milikkmu....









p/s: InsyaAllah perkongsian di mekah pula akan disambung..

0 comments:

   

:: Menghitung Hari ::

About Me

My photo
Seorang penuntut ilmu di Mu'tah University, Mu'tah, Jordan. Tinggal di Bayt Bukhara, Mu'tah, Karak. Pernah belajar di KOSTAQ YT-Besut. Kemudian berpindah ke KOSTAQ YT-Dungun yang ditukar nama menjadi SM Imtiaz Dungun. Berhijrah ke SMA(A)SZA, Batu Burok, Kuala Terengganu sehingga sanawi tiga. Seterusnya, terbang ke Jordan dan sekarang sedang menyiapkan ijazah sarjana muda dalam bidang Usuluddin..

:: Sangat Dirindui ::

:: Sangat Dirindui ::

:: Ad-DuYyuF ::

free counters

suara peringatan..