Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Followers

PERMATA 2012, pilihanku populariti atau prestasi??

Monday, 2 May 2011





Bahang pilihanraya untuk persatuan pelajar Malaysia di Jordan semakin membahang. PERMAI dengan kapasiti lebih 1000 ahli telah mendahului jejak langkah memilih pemimpin baru yang akan menerajui persatuan mereka untuk tempoh setahun yang mendatang. PERMATA juga pastinya akan bertukar tampuk pemerintahan. Saff 2010/2011 yang dikepalai oleh Ustaz Hussin pasti akan dibubarkan dan ditukarkan dengan muka baru yang masih segar dan bersemangat.

Tahniah diucapkan kepada barisan kepimpinan Ustaz Hussin yang telah berjaya membawa PERMATA ke arah yang lebih baik. Mereka telah menunaikan janji dan tanggungjawab yang terpikul. Beban taklifat yang dipikul sejak setahun yang lalu telah banyak memberikan pulangan pahala dan ganjaran yang tidak terhingga kepada mereka di sisi Allah.

Sebelum pilihanraya bertamu di kamar PERMATA, saya ada sedikit pandangan dan idea yang cuba untuk dikongsikan.

Konsep yang digunakan oleh PERMATA melalui JPR adalah melalui undi popular. Konsep ini tidak salah, namun ia hanya perlu dilengkap dengan sedikit pengubahsuaian. Populariti semata-mata tidak akan membawa manfaat optimum kepada PERMATA dan ahli. Populariti harus dikahwinkan dengan potensi calon untuk menduduki kerusi yang disediakan.

Ini bagi mengelakkan kita dari tersilap memilih calon yang popular, tapi tidak berpotensi untuk mengisi kerusi yang diberi. Maka, kita akan tergolong dalam golongan orang zalim kerana meletakkan sesuatu pada tempat yang salah. Dalam masa yang sama, calon itu juga turut dizalimi lantaran terpaksa memikul bebanan yang tidak mampu untuk dipikulnya.



KHALIFAH ALLAH

Manusia dicipta di muka bumi. Hidupnya bukan seperti pohon melata, tapi memikul urusan dan perintah yang Maha Esa. Allah menciptakan kita selaku penggantinya di muka bumi untuk mengurus dan mentadbir ahli bumi dengan syariat dan peraturan yang telah ditetapkan olehNya.

Pada pandangan saya, tidak salah jika saya katakan bahawa pemimpin yang kita pilih pada hari ini adalah khalifah kecil yang memikul peranan untuk menguruskan kita selaku ahli persatuan sepanjang keberadaan kita di Mu'tah dan Jordan.

Oleh itu, ciri-ciri utama yang amat perlu dipertimbangkan adalah ciri-ciri Hablun Minallah. Pertalian sesorang itu dengan Allah melalui ibadat yang terjaga, syakhsiyyah, adab dan akhlaq yang mulia. Dalam hal ini, saya rasa, tidak susah untu kita nilai, sejauh mana kompetensi seseorang dalam IBADAT, AMANAH dan SYAKHSIAH.

Manakala ciri yang kedua adalah ciri hablun minannas. Pertalian dengan pergaulan dengan manusia. Wilayah ini agak subjektif untuk dinilai. Namun, semudah bicara yang ringan untuk difahami, cukuplah kita mengenali resmi pergaulan dan kemesraan beliau dengan para ahli seperti kita. Konsep kepimpinan yang semakin mendapat perhatian pada hari ini adalah konsep Civil Society. Konsep yang cukup mementingkan ahli dan orang bawah. Konsep inilah yang diamalkan oleh Rasulullah dan Khulafa' Rasyidin. Nabi Sulaiman juga terkenal dengan ciri-ciri ini melalui kisah beliau dengan Hud-Hud. Sulaiman yang perkasa tidak membuta mata dari memerhatikan kehadiran Hud-Hud dan tidak juga memekakkan telinga dari mendengar hujahan Hud-Hud yang kecil.

Saya rasa, faktor ini juga cukup penting dalam sesebuah organisasi. Masakan tidak, seseorang yang ingin menguruskan organisasi mestilah mampu berhadapan dengan kerenah ratusan malah ribuan ahli. Justeru, ciri-ciri ini cukup penting dan perlu diteliti pada setiap calon yang ingin dipilih.



PENGIKUT MUSA ATAU PENGIKUT ISA?

Setelah kita jelas, bagaimana ciri pemimpin yang perlu kita pilih, maka ada baiknya kita tilik pula, bagaimana ciri-ciri pengikut yang perlu kita ikuti. Cerita yang masyhur dalam menilai pengikut adalah kisah dua Nabi Bani Israil, Musa dan Isa Alayhissalam.

Pengikut Musa pernah berkata, Pergilah dikau wahai Musa bersama dengan tuhanmu, dan berperanglah. Kami ingin duduk dan memerhati dari sini sahaja.

Manakala Hawariyyun, apabila Isa bertanya, siapakah yang ingin membantuku?

Jawab Hawariyyun, Kamilah yang akan memabntumu.

Sekian, selamat memilih ketua seperti Musa dan Isa, dan selamat bersifat seperti Hawariyyun.







credit to http://ilhamukmin.blogspot.com/

0 comments:

   

:: Menghitung Hari ::

About Me

My photo
Seorang penuntut ilmu di Mu'tah University, Mu'tah, Jordan. Tinggal di Bayt Bukhara, Mu'tah, Karak. Pernah belajar di KOSTAQ YT-Besut. Kemudian berpindah ke KOSTAQ YT-Dungun yang ditukar nama menjadi SM Imtiaz Dungun. Berhijrah ke SMA(A)SZA, Batu Burok, Kuala Terengganu sehingga sanawi tiga. Seterusnya, terbang ke Jordan dan sekarang sedang menyiapkan ijazah sarjana muda dalam bidang Usuluddin..

:: Sangat Dirindui ::

:: Sangat Dirindui ::

:: Ad-DuYyuF ::

suara peringatan..