Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Followers

Hujan itu...

Sunday 10 April 2011

Hujan itu...


Hari ini guruh berdentum kuat,
aku termenung seorang,
bertaakul sebentar,
hari ini aku banyak memerhati,
pandangan yang benar-benar menyentuh kalbu ini..

Ya,
aku lihat ramai manusia,
mereka cuba bergerak keadapan,
dengan seluruh kudrat yang ada,
aku tahu sukarnya bagi mereka,
sekalipun terasa seperti memikul beban seberat gunung,
sekalipun dirasakan seperti meredah lautan padang pasir yang membahang,
tetapi mereka kuat,
bukan senang dan bukan mudah,
namun ada perkara yang menguatkan mereka,
ya..hakikatnya mereka sedar,
mereka tidak keseorangan,
ada yang mengetahui akan keperitan yang dirasai,
mereka yakin,
di sana ada Dia yang Maha Mengetahui..


Aku juga melihat ramai manusia,
mereka tersenyum riang,
namun jauh di sudut hati tiada yang sedari,
bahawa hakikatnya mereka sedang menangis,
kalau diikutnya hati ingin mereka meraung sekuat hati,
tidak mampu menyembunyikannya lagi,
peritnya luka di hati,
namun mereka ini cekal,
tetap tersenyum,
membuatkan orang lain juga turut tersenyum,
mereka tahu hujan itu terlalu lebat,
ditemani pula dengan selingan guruh dan kilat,
tetapi mereka juga tahu,
bahawa hujan itu tidak akan turun selama-lamanya,
pasti akan tiba masanya,
bila saat hujan itu akan berhenti,
malah dianugerahkan pula dengan pelangi yang indah,
ya..mereka yakin dan percaya,
saat indah itu pasti tiba,
kerana itulah suratan ilahi..


Aku berhenti bertaakul,
aku lihat pula akan diri ini,
bermuhasabah,
ya..aku juga mesti kuat,
mereka cuba bergerak dan melangkah sepenuh daya,
walaupun luka di dalam tiada siapa yang tahu,
mereka kata, masa itu mampu mengubati segalanya,
dan aku telah membuat keputusan,
sekalipun pedih,
sekalipun sukar,
sekalipun perit,
sekalipun jalan itu dipenuhi onak dan duri,
perjalanan ini mesti diteruskan,
aku percaya akan suratannya,
bahawa hujan itu pasti akan serik juga akhirnya.....





p/s : Dikarang dalam kelas nabatat td...huu~

0 comments:

   

:: Menghitung Hari ::

About Me

My photo
Seorang penuntut ilmu di Mu'tah University, Mu'tah, Jordan. Tinggal di Bayt Bukhara, Mu'tah, Karak. Pernah belajar di KOSTAQ YT-Besut. Kemudian berpindah ke KOSTAQ YT-Dungun yang ditukar nama menjadi SM Imtiaz Dungun. Berhijrah ke SMA(A)SZA, Batu Burok, Kuala Terengganu sehingga sanawi tiga. Seterusnya, terbang ke Jordan dan sekarang sedang menyiapkan ijazah sarjana muda dalam bidang Usuluddin..

:: Sangat Dirindui ::

:: Sangat Dirindui ::

:: Ad-DuYyuF ::

free counters

suara peringatan..