Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Followers

NanTi Orang kata kita sOmBoNg??

Wednesday, 19 May 2010






“Saya ni nak sangat jaga hubungan antara lelaki dan perempuan. Tapi kan, bila jaga, nanti orang kata kita sombong la pulak sebab macam dah tak layan mereka”

“Saya ni nak berubah. Saya banyak buat benda tak baik. Saya selama ni tak jaga batas antara lelaki perempuan. Saya nak berubah, tapi setiap kali saya cuba berubah, kawan-kawan saya akan kata saya sombong sebab mejauhi mereka”

Begitulah antara yang boleh kita dengari dalam hal menjaga hubungan lelaki dan perempuan.Alasan yang paling kerap saya terima adalah – Takut nanti orang kata kita sombong. Takut orang kata kita sombong itu seakan menjadi alasan popular untuk tidak menjaga hubungan antara lelaki dan perempuan.

Hairan saya. Redha Allah, dengan redha manusia, redha manusia itu lebih penting kah?

Dan benarkah menjaga hubungan antara lelaki perempuan, bermaksud kita kena jauhi mereka?


Apa yang sombong?

Sombong ini adik beradik bongkak. Biasanya, orang bongkak ini tak mahu bergaul dengan golongan yang lebih rendah daripadanya.

Satu kesalahan yang besar apabila orang menamakan mereka yang berubah menjaga batas hubungan lelaki perempuan sebagai satu kesombongan. Hal ini kerana, sombong menjaga standard dan usaha menjaga diri dari kemurkaan Allah adalah dua perkara yang berbeza.

Nak jaga dari kemurkaan Allah, nak jaga diri dari dilempar ke api neraka, itu sombong ke?

Satu kesilapan juga pada diri yang nak berubah, apabila dia sendiri melihat tindakannya berubah itu sebagai satu kesombongan. Dia pulak rasa dia sombong. Masalah la.

Sombong, atau jaga diri? Itu dua perkara yang berbeza.

Siapa ajar menjaga batas hubungan lelaki perempuan itu satu kesombongan?

Sebenarnya, rasa sombong ini boleh muncul, kalau kita salah cara menjaga hubungan lelaki dan perempuan.

Menjaga diri bukannya memutuskan hubungan

Orang yang nak berubah juga perlu faham bahawa mereka hakikatnya mempunyai hubungan dengan rakan-rakan. Walaupun mungkin rakan-rakan mereka masih tidak ada rasa hendak berubah, tetap rakan-rakan mereka itu adalah orang yang telah banyak menghabiskan masa dengan mereka sebelum ini.

Maka, apabila melakukan perubahan, antara perkara yang tetap perlu dijaga adalah hubungan. Hubungan memang langsung tidak boleh diputuskan. Bahkan perlu dijaga. Mungkin apabila hendak berubah, tak boleh la nak bergaul bebas macam dahulu. Tetapi apa salahnya bertanya khabar, memberi hadiah ketika hari lahir, menziarahi rumah ketika hari raya, dan sebagainya yang menunjukkan bahawa kita bukannya memutuskan hubungan dengannya.

Ini secara tidak langsung akan menghilangkan anggapan bahawa yang berubah itu adalah sombong. Bahkan, kemungkinan rakan-rakan yang masih rasa tak mahu berubah itu akan terkesan dengan peribadi kita yang menjaga hubungan dengan mereka, lama kelamaan mereka turut berubah sama.

Mereka akan lihat bahawa, kita hanya nak jaga perintah Allah. Bukannya nak tunjuk bagus. Sebab itu, walaupun kita berubah, mungkin dah tak boleh dah nak bertepuk tampar, nak bergesel-gesel tubuh, nak bercampur tak tentu hala, tapi kita masih menjaga hubungan antara kita dan mereka.

Ini pergi delete kawan dalam FB. Kawan tu pulak bukannya kacau dia pun. Konon-konon nak jaga hubungan lelaki perempuan. Masalahnya, dia tu kan kawan sebelum ni? Apa salahnya biarkan aja dia dalam FB tu? Nanti masa birthday, boleh ucap selamat hari lahir. Bila lama dah tak tanya khabar, boleh tanya khabar.

Apa masalahnya? Kita delete, itu yang orang kata kita sombong. Siapa suruh putuskan hubungan? Lain la kawan tu jenis yang kita dah tegur suruh beradab dengan kita, suruh jaga hubungan dalam perbualan dengan kita, dia tak jaga-jaga. Tak apalah delete.

Redha Allah, atau redha manusia?

Satu benda yang saya tak berapa minat adalah, suka beralasan. Sebenarnya, kalau benar kita hendak berubah, maka kita kena faham ke arah mana kita hendak berubah. Untuk orang kata kita ni baikkah? Untuk orang nampak kita baguskah? Atau benar-benar nak redha Allah?

Kalau niat kita manusia, memang kita akan mudah tergugah dengan kata-kata manusia. Bila manusia kata kita nak tunjuk bagus, nak nampak baik, kita akan terasa.

Tapi, kalau matlamat kita betul-betul adalah Allah, maka kata-kata manusia tidak pernah menjadi masalah buat kita. Cakap la apa pun, aku nak berubah nak dapat redha Allah. Kat akhirat nanti, bukan manusia yang masukkan aku dalam syurga.

Maka sebenarnya, alasan nanti orang kata sombong, tak boleh pakai pun.

Biarlah orang kata kita sombong pun. Apa masalahnya? Ada masalah?

Penutup: Tak susah pun berubah kalau faham

Berubah tak pernah susah kalau faham bagaimana sebenarnya cara berubah yang sebenar. Ramai orang, merasakan perubahannya satu kepayahan adalah kerana dia tidak memahami cara yang sebenar untuk berubah.

Sebagai contoh, nak jaga hubungan lelaki perempuan, dia rasa kena putuskan hubungan. Sedangkan, menjaga hubungan lelaki perempuan, dengan memutuskan hubungan adalah dua perkara yang berbeza.

Maka, memanglah kita nampak payah. Nanti nak gaduh dengan kawan lagi, nak tahan kawan kutuk lagi, nak mula seorang diri lagi, macam-macam punya lagi kita fikir.

Sedangkan, apa salahnya berubah, tetapi masih menjaga hubungan dengan kawan-kawan, dalam keadaan kita menjaga hubungan itu masih di dalam syara’.

Bukan setakat diri kita terjaga, bahkan menjadi satu wasilah dakwah pula. Mana tahu Allah buka hati mereka atas sebab kita.

Masalahnya, benda ni takkan mampu dilihat oleh manusia yang menyatakan: “Ala, nanti takut orang kata kita sombong” hanya sebagai alasan semata-mata untuk dia tak nak berubah.





HiLaL aSyRaf

http://ms.langitilahi.com/

istimewa buatmu guru......

Saturday, 15 May 2010




Hari ini, 16 MEI 2010 merupakan hari yang disambut khusus untuk penghargaan kepda para guru di Malaysia.

Semasa kecil, saya sering menganggap guru ini hanyalah seperti mesin yang berkata-kata di dalam kelas yang kadangkala sangat membosankan. Cikgu yang garang untuk dibenci, manakala cikgu yang baik pula untuk disayangi. Cikgu Matematik hanya boleh ditanya tentang nombor-nombor dan formula-formula, cikgu Pendidikan islam pula hanya boleh ditanya tentang hukum-hakam,dan Cikgu Bahasa Melayu pula hanyalah berkisar pada syair-syair dan puisi-puisi…


Namun saya kira sebenarnya pandangan itu salah!


Guru bukanlah hanya sekadar guru matapelajaran. Tetapi guru lah ayah, guru lah ibu kepada anak.. kadang-kadang guru menjadi seperti abang dan kakak kepada seorang adik, dan kadang-kadang bagi guru yang veteran seperti datuk dengan cucu.

Namun semuanya mempunyai persamaan iaitu ingin mencurahkan sebanyak-banyak ilmu kepada anak didiknya. Manakala kita sebagai murid ingin menimba sebanyak-banyaknya ilmu daripada guru. Itulah pertalian antara guru dan murid. Pertalian yang sangat unik dan istimewa sebenarnya.


Selain daripada menjadi guru ilmu akademik dan peperiksaan, Tetapi guru juga merupakan guru kehidupan.Pada guru itu ada banyak rahsia kehidupan sebenarnya. Pernahkah anda bersembang-sembang dengan guru anda berkenaan kehidupan? Berkongsi pengalaman hidupnya, bertanya bagaimana dia mengharungi cabaran hidupnya?


Sebenarnya saya rindukan guru-guru saya yang pernah mengajar dan sabar melayan kerenah di Sekolah kebangsaan Gelugor dan Wakaf Mempelam. Tidak lupa guru-guru yang banyak menyelami hati saya di IMTIAZ Dungun. Dan Guru-guru di SMAASZA yang memberikan fikrah yang hebat-hebat kepada saya. Paling penting, kedua ibu bapa saya yang menjadi guru yang paling hebat dalam mendidik anakmu ini.

KALIAN semua Afif minta halal segala ilmu yang pernah ditumpahkan, dan Afif minta maaf atas segala salah silap selama ini. InsyaAllah Afif usaha gunakan semua yang guru-guru semua ajar untuk hidup dengan baik dan menyebarkan Islam. Semoga guru-guru Afif dirahmati Allah SWT, dan diberikan ganjaran yang tinggi serta besar di akhirat”










Orang kata guru itu penat

Gaji tak seberapa kerja berlambak

Aku kata guru itu rehat

Mengajar tak seberapa tapi penuh berkat

Kerja sekerat-sekerat pahala penuh sendat

Ilmu yang dicurah tak dapat disekat

Makin dicurah makin mendekat



Orang kata guru itu sungguh bosan

Setiap tahun muka sama setiap bulan

Aku kata guru itu singguh riang

Sekali berkata murid ketawa girang

Bila berjaya murid terus menjulang

Jasa bakti tak pernah hilang......

   

:: Menghitung Hari ::

About Me

My photo
Seorang penuntut ilmu di Mu'tah University, Mu'tah, Jordan. Tinggal di Bayt Bukhara, Mu'tah, Karak. Pernah belajar di KOSTAQ YT-Besut. Kemudian berpindah ke KOSTAQ YT-Dungun yang ditukar nama menjadi SM Imtiaz Dungun. Berhijrah ke SMA(A)SZA, Batu Burok, Kuala Terengganu sehingga sanawi tiga. Seterusnya, terbang ke Jordan dan sekarang sedang menyiapkan ijazah sarjana muda dalam bidang Usuluddin..

:: Sangat Dirindui ::

:: Sangat Dirindui ::

:: Ad-DuYyuF ::

suara peringatan..